Friday, February 5, 2010

SaKiT JiWa!!!!!!!!!

hati aku cam terpanggil utk cter pasai tjuk nih. bukan per, nih sme gare2 aku terbace paper metro lah. actually aku nih bkan la minah yang suke beno bcer paper nih. bukan tak nk tau isu semase tapi cam takut jer nk berdepan ngan realiti. ye la kn. tgk la masalah yang ad dlm paper. MACAM MACAM ADA!!!!!!!!!!!! kalo lh pikirkan lh SAKIT JIWE aku dibuatnyer.........


berite yang paling menarik perhatian aku = Rodok Bapa, Abg..........
pergh.mengucap pnjg aku bcer berite nih. pemangse nih dier dgr bisikan suare pompuan yang suh dier bunuh mapak n abg dier. nm suare tuh Siti Aisyah(da la sme ngan nme budak klas aku). pastu mamat nih cam kene rasuk. lege mak dier smpat rampas pisau. tuh. kalo tak abis smuer dier rodok gamaknyer. mamat tu sendiri pn terkejut bler dier sedar dan cam tak caye pe yang die da lakukan. tapi bler pikir2 blik tak lh nk salahkn dier gak coz smue tu berlaku coz dalam keadaan dier separuh sedar. kalo tak salah penyakit nih dipanggil SCHIZOPHRENIA!
mklumat lnjut tntg penyakit lh tgk link nih
SCHIZOPHRENIA

ader lagi satu berite. seorang wanita yang mengalami tekanan perasaan membaling batu sebesar
penembuk kat kete org. abis pecah cermin kete dalam 3 ke 5 bijik. sian empunyer kete tuh. kalo aku salah sowang daripadenye ader gak pecah kepale minah tu aku baling balik. sesuke atie dier je nk campak2 batu kat kete owg. diowang beli tuh bukan dapat free!!! tapi dari sini aku lh la simpulkan kalo seseowang tu da terlalu tertekan or dalam erti kate lain ader sakit jiwe make diowg nih lh wat sesuatu diluar jangkaan. TOL TAK?????

dalam masyarakat kter nih. kalo org kate sakit jiwe jer, diowg ckap GILE GILE GILE.so kter pn tkut la nk jumpe doktor kalo kter da start berhalusinasi or mengalami tekanan perasaan yang kronik coz tkut owg sekeliling kter ckap yang kiter nih GILE. so makin dibiarkan makin parah then jadilh perkare2 yang unexpected nih. actually perkare cam nih lh dielakkan kn.......persepsi masyarakat perlu diubah!!!!!!!!!!!!!!!!

so ap yang kiter perlu buat kalo kter da ader simptom2 penyakit nih......
  1. Pertama, hadapilah sendiri masalah berkenaan, cuba cari puncanya. Jika ianya masalah yang dapat diatasi sendiri, teruskan.

  2. Jika tidak, jangan merasa malu. Dapatkan pertolongan daripada seseorang yang sanggup mendengar seperti rakan, ahli keluarga, ahli agama atau perunding cara. Dengan meluahkan masalah sudah dapat mengurangkan sebahagian bebannya.

  3. Jika ini gagal atau anda merasakan bahawa masalah berkenaan adalah di luar keupayaan anda, mungkin doktor keluarga nada boleh membantu. Jika dia merasa bahawa anda memerlukan bantuan lanjut anda mungkin akan dirujuk kepada Pakar Sakit Jiwa atau kepada perkhidmatan kami di Hospital Bukit Padang. Anda boleh juga berhubung terus dengan kami di Hospital Bukit Padang.

  4. Rawatan mungkin di dalam bentuk kaunseling, terapi rundingan, pengubatan, terapi gerakan elektrik atau tinggal buat seketika di hospital sehingga tanda-tanda sakit beransur hilang.

  5. pe yang paling penting bagi yang menganut agama islam kter dekatkan diri dengan yang maha esa n bykkan amal ibadah. insyaallah dapat dielakkan perkara ini.
wah. ilmiahnyer aku nyer celoteh kali nih. bukan per. aku tengk makin parah keadaan nih di dlm masyarakat kter. sesuatu tindakan perlu diambil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! semoge kter semue nih terhindarlah daripada perkare cam nih.


No comments: