Thursday, February 18, 2010

laksa penang yang bezzz!!!!

dua hari yang lepas, dengan tetibenye aku mengidam nak makan laksa. actually aku nih tak la suke sangat makan laksa nih. aku lagi suke makan laksam(laksa bagi masyarakat kelantan). aku beritahu la mak aku hasrat aku nih. pastu mak aku pun cakap "ija(nama timangan aku), jom teman mak pergi family store." dengan segere aku sarung baju yang paling ringkas and temankan mak aku g family store nak beli bahan nak buat laksa. heheheheh. tercapai jugak hasrat aku nak makan laksa penang. terima kasih mak. so aku nk kongsi ngan kawan-kawan resepi mak aku nyer laksa.


(kecur air liur aku tengok makanan nih)


Laksa Penang (5-6 orang makan)


Kuah:

(mase aku amik pic nih, kuah nih da tinggal suku jer. kuatnyer family aku makan. sedap la katakan)


1/2 kg ----------ikan selayang @ ikan kembung(mak a ku gune ikan selayang)
4 biji ----------- bawang besar (yang sedang jer tau saiz nyer)
2 cm dadu------ belacan penang(kene gune belacan dari penang tau bukan yang melaka nyer!!)
4 keping --------asam keping
4 tangkai -------daun kesum
1 @ 2 kuntum-- bunga kantan (depend kepada saiz. lagi sedap kalo letak 2)
1 senduk ------- cili giling a.k.a cili boh
5-6 cawan ------air masak
bahan perasa dan garam secukup rasa


ulam-ulam dan hiasan:

salad
bawang
timun
daun pudina(depend kepada orang yanag makan. lagi bezz kalo letak)
limau nipis (kalo nak masam. aku tak suke sangat letak)
telur
cili merah @ cili api


cara membuat kuah laksa penang:
  1. ikan direbus bersama 3-4 cawan air. mak a ku kata jangan banyak sangat. cukup sekadar tenggelam ikan tu. paras senggatan kedua jari telunjuk(satu setengah incitenggelam). masukkan sikit garam. rebus sampai ikan betul2 masak.
  2. kemudian ikan tadi diambil isinya. air rebusan dan bahagian tulang jangan dibuang tau!!!!! ada gunanya lepas nih.
  3. kisar cili boh + bawang + belacan menggunakan air rebusan ikan tadi. (bahagian A)
  4. dalam bekas yang lain, kisar tulang ikan tadi dengan air(lebih kurang 2 cawan). kemudian tapis untuk asingkan air tulang ikan dengan tulan g ikan.(air tulang nih buat kuah kiter jadi manis). (bahagian B)
  5. masukkan bahagian A dan bahagian B ke dalam periuk.
  6. masukkan sekali asam keping, bunga kantan, daun kesum, masakkan dengan menggunakan api yang sederhana. jangan lup e masukkan garam dan bahan perasa.

bahagian mee:

  1. untuk bahan mee pulak. lagi bezz kalo guna yang basah daripada yang kering dan perlu direndam. tapi jangan la pulak terus makan kalo gune yang basah nih. kononla macam dah masak. still lagi kene celur dengan air panas dan dibilas dengan air sejuk.
  2. barulah boleh dimakan.

senang je kan buat laksa penang nih. cume rajin dan malas jer!!!!!!!!!! aku cadang nk buatla bile blik UTM nanti. nak jamu kawan2 makan. kalo rajin...............Insyaallah..



6 comments:

aneszailani said...

sunguh aku terliuq weh..tp nk masak malas..meh pos kat aku smangkok..haha

TeRRoRRiZZ said...

nanti aku wat kat utm nnti aku jemput tau...........
kalo aku rajin nak buat la..........

aneszailani said...

ko wajib rajenkan diri utk buat kasik kat aku..heheh..

TeRRoRRiZZ said...

baiklah....
takut ko jer yang tak sudi nak makan laksa aku...
saye budak baru belajar....

Seri said...

nampak sedap

TeRRoRRiZZ said...

nmpak sedap..........
mmg sedap!!!!!!!!!!